Wzór 1: Pasek

Pierwszy, najprostszy wzór – pasek. Uda się na pewno, chociaż może nie będzie idealny… Praca na zdjęciu została zrobiona przez uczestniczkę warsztatów koronki w Zakopanem.

Potrzebne materiały:

  • 5 par klocków
  • wałek z podstawką
  • kawałek kartonu
  • kartka a5 (z zeszytu) w kratkę, z wyrysowanym wzdłuż „wzorem”: równoległymi liniami w odległości 3 kratek od siebie
  • nici lniane: białe i szare lub dowolnego koloru
  • szpilki, nożyczki

  1. Przerabianie zaczynamy od prawej strony. Miejsce zmieniać będzie wyłącznie szara nitka – nitka wątku; pozostałe nitki, nitki osnowy, cały czas pozostają nieruchome – z łatwością można to zauważyć na zdjęciu. Na zdjęciach przedstawiona jest już częściowo przerobiona koronka, jednak jej początek wygląda dokładnie tak samo.

2. Każdy rząd zaczynamy od okręcenia szarej nitki (owinięcia nitki prawego klocka wokół lewego, wewnętrznego) 3 razy w lewą stronę.

3.  Następnie przekładamy biały wewnętrzny klocek nad szarym wewnętrznym klockiem.

4. Teraz obydwa szare klocki przekładamy nad sąsiadującymi z nimi białymi.

5. Ostatni ruch to przełożenie środkowego białego klocka nad szarym środkowym klockiem. Efekt końcowy: białe klocki po prawej i szare klocki po lewej stronie.

6. Białe klocki odkładamy za wałek i bierzemy nową parę z lewej strony. Przerabianie zaczynamy od punktu 3. W taki sam sposób postępujemy z kolejnymi parami klocków.

7. Po przeciwnej stronie niż białe nitki mocujemy szpilkę – powinna być nachylona lekko w kierunku tyłu wałka. Każda szpilka powinna być wbijana nieco niżej niż poprzednia (po przeciwnej stronie). Teraz należy przerobić robótkę z lewa na prawo, rozpoczynając od punktu 2: skręcania szarych nitek 3 razy w lewo.

8. Na zakończenie nitki można po prostu odciąć – koronka jest skonstruowana w ten sposób, że nic nie będzie się pruło.

9. Aby zdjąć koronkę z wałka, wyjmujemy wszystkie szpilki.

10. Gotowe! Z takiego paska można zrobić zakładkę czy bransoletkę.

Reklamy

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

  • Szlak Tradycyjnego Rzemiosła

    Szlak Tradycyjnego Rzemiosła to realizowany od 2008 roku projekt, który ma na celu popularyzację zanikającego rzemiosła i sztuki ludowej, szczególnie poprzez bezpośredni kontakt z twórcami i naukę kultywowanych przez nich technik.
  • Organizator:

    Fundacja NADwyraz
  • Projekt finansowany przez:

    Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Projekt zrealizowano z udziałem środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partner:

    Partner:
  • Podziękowania:

    Muzeum Tatrzańskie
  • Koronka klockowa – linki

%d blogerów lubi to: